مداخلات دولت در بازار مسکن 

مداخلات دولت در بازار مسکن 
مداخلات دولت در بازار مسکن 

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار مسکن دخالت مستقیم دولت در بازار مسکن نتیجه نخواهد داد اما می‌تواند بستر را از طریق قوانین و تسهیلات برای بخش‌خصوصی فراهم کند. موضوع مداخله یا عدم مداخله...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، به اظهارات کارشناسان بازار مسکن دخالت مستقیم دولت در بازار مسکن نتیجه نخواهد داد اما می‌تواند بستر را از طریق قوانین و تسهیلات برای بخش‌خصوصی فراهم کند. موضوع مداخله یا عدم مداخله دولت در بازار مسکن، سال‌هاست که مطرح می‌ شود. برخی  از کارشناسان معتقد هستند، که ورود دولت می‌ تواند به تحرک بخش مسکن منجر شود اما در مقابل، برخی اظهار دارند دولت‌ ها توان تاثیر گذاری در تولید مسکن را ندارند. از ابتدای انقلاب نیز دولت ‌ها با شدت و ضعف تلاش کردند که در حوزه مسکن اثر گذار باشند، گاهی با ارائه زمین ارزان قیمت، گاهی با تولید مسکن.
 اوج مداخله دولت در پروژه مسکن مهر بود که کار نامه آن پس از اجرا رشد ۵۰۰ در صدی نرخ مسکن و رشد ۷۰۰ درصدی نرخ زمین را نشان داد. دولت تدبیر و امید از دی ماه سال گذشته تصمیم گرفت برای ایجاد تحرک در بخش مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا سال ۱۴۰۰ احداث کند و پنجم شهریورماه امسال رسما این طرح را آغاز کرد. دولت زمین رایگان در اختیار سازندگان قرار می‌دهد و پس از پایان پروژه با توجه به نرخ روز و هزینه‌ های صورت گرفته، واحد ها بین دولت و سازندگان تقسیم می‌ شود. 
طرح مسکن اقساطی برای کارمندان دولت نیز در ماه‌ های اخیر ارائه شد که البته بجز وزارت دفاع هنوز هیچ دستگاه دولتی به شکل جدی برای این موضوع اقدام نکرده است. هم ‌چنین ۵۰۰ هزار واحد باقی‌ مانده مسکن مهر باید تا پایان امسال به اتمام برسد.
هم‌ چنین به دنبال نوسانات بازار مسکن، ساخت‌ و ساز تا حدودی رونق گرفته است. مطابق آمار در پنج ماهه نخست امسال احداث ۲۷ هزار و ۳۸۴ واحد مسکونی در شهر تهران آغاز شده که تقریبا با تعداد معاملات برابری می‌کند.  با این حال تجربه نشان داده همواره در زمان رکود معاملاتی، ساخت‌ و ساز نیز کاهش می‌یابد و لذا تقاضای مطلق در پایان دوره رکود یکباره بروز پیدا می‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)